Moeiteloos meedraaien in de top van de makelaarswereld






























IJsselstreek Zakelijk draait dit jaar al 12,5 jaar mee in de “eredivisie” van de makelaars in bedrijfsmatig vastgoed; het behoort tot de grootste makelaarskantoren wat betreft transacties. Op de vraag waar dat precies aan ligt, antwoordt eigenaar Erik de Jager: ‘Blijkbaar doen we toch iets wat niet zo vanzelfsprekend is.’

Erik debuteerde op 1 april 2006 met IJsselstreek Zakelijk op de makelaarsmarkt. ‘Ik werkte bij een groot landelijk makelaarskantoor en op een gegeven moment was ik ervaren en eigenwijs genoeg om het zelf te willen doen. Tijdens mijn onderzoek naar de markt en concullega’s stuitte ik op een vacatureadvertentie van IJsselstreek Makelaars, onderdeel van de IJsselstreek Groep. Ik werd getriggerd door de advertentie: ze zochten een bedrijfsmakelaar, hadden zeven vestigingen in Midden-Nederland en zo’n vijftig man personeel. Ik heb de telefoon gepakt en aan het einde van het gesprek eerlijk toegegeven dat ik niet belde voor de vacature, maar dat ik voor mezelf wilde beginnen. Dit was een eerste aanleiding om een kop koffie te drinken. Daaropvolgend heb ik een eigen bv opgericht, IJsselstreek Zakelijk, onder de vlag van de IJsselstreek Groep. Zodoende kon ik een vliegende start maken. Na het trieste faillissement van alle andere ondernemingen onder de IJsselstreek Groep heb ik aandelen overgenomen en IJsselstreek Zakelijk zelfstandig voortgezet: een makelaarskantoor uitsluitend gericht op b2b. Niet met de kosten van meerdere vestigingen en tientallen personeelsleden, maar kleinschalig vanuit een kantoor aan de Meulmansweg in het centrum van Woerden. Daarbij hebben we samenwerkingsverbanden in ons gehele werkgebied van Bodegraven tot Wijk bij Duurstede en van Breukelen tot Vianen.’

 

ADVIES GEVEN
Erik had vanaf het begin af aan de drive om het helemaal anders te doen. ‘Makelaardij en taxatie konden in mijn ogen op een andere manier ingevuld worden dan tot nu toe veelal vanzelfsprekend was, namelijk veel klantgerichter. Ik wilde een makelaar zijn die wél kan luisteren en kan adviseren en niet alleen aan de korte termijn denkt. Dat is nog steeds zo. Wij stellen altijd gerichte vragen.

‘Makelaardij en taxatie konden in mijn ogen op een andere manier ingevuld worden dan tot dan toe veelal vanzelfsprekend was, namelijk veel klantgerichter’

Waar is iemand precies naar op zoek, voor hoeveel man personeel, welke behoeftes spelen er? We gaan vrijwel direct op de adviseursstoel zitten en leggen bijvoorbeeld uit dat een kleiner pand mogelijk ook volstaat en er dus kosten bespaard kunnen worden. Je wint dan meteen vertrouwen door je kennis te delen. Wij weten veel van de markt, maar ook van het technische, juridische en commerciële gedeelte. Eigenlijk zijn we vastgoedadviseurs die toevallig ook makelaar en taxateur zijn.’
 

FILOSOFIE
Het team van IJsselstreek Zakelijk is altijd bewust klein gebleven. Sinds 2,5 jaar is Loretta Hoek als makelaar in dienst van IJsselstreek Zakelijk, naast Mirjam Buitendam die de marketing en communicatie voor haar rekening neemt. Loretta vertelt: ‘Ik heb geen specifieke makelaardijopleiding gedaan, maar business management met commerciële verkoop. Mijn afstudeerstage deed ik bij een landelijk makelaarskantoor. Daarna heb ik mezelf de vraag gesteld; wil ik bij zo’n groot kantoor aan de slag of liever bij een kleiner kantoor dat regionaal opereert? Toen kwam ik bij IJsselstreek Zakelijk terecht. Het grootste verschil is de filosofie: iedereen die ons belt, krijgt direct een makelaar aan de telefoon, geen secretaresse. We kunnen snel schakelen voor onze klanten, want we weten allemaal de hoofdlijnen van alle panden in onze portefeuille. Wij zijn persoonlijk en “to the point”.’


 

PROBLEMEN OPLOSSEN
‘Het is essentieel dat we van alle panden iets weten, het liefst zelfs waar de verlichtingsknoppen zitten’, aldus Erik. ‘Alleen dan kun je de klant enthousiasmeren en een goede match maken. We laten niet snel los, want we willen onze klanten helpen. Natuurlijk is het ook noodzakelijk om omzet te draaien en geld te verdienen, maar onze innerlijke drive is om adviseur te zijn, vraag en aanbod te matchen en problemen op te lossen.’ Loretta vult aan: ‘Je zet je continu in om het beste te doen voor je opdrachtgever. Daarin proberen we zo creatief mogelijk te zijn. Daarom wordt marketing ook steeds belangrijker voor ons. We promoten panden op allerlei manieren: we maken onze eigen verkoopbrochures, plaatsen het op de bekende websites en delen het op diverse mediakanalen. Maar ook onze zelfontworpen banners bij de panden helpen bij de promotie. We waren een van de eerste makelaars die foto’s van de binnenzijde van het pand op het doek plaatsten. We deinzen er ook niet voor terug om een silhouet van een naakte dame op het drukste kruispunt in Woerden te hangen. Daarin proberen we continu vernieuwend te zijn.’

‘Een bijzondere stedentrip, maar dat is een 12,5-jarig jubileum ook’

New York Om het 12,5-jarig jubileum te vieren, is Erik vorig jaar met zijn team naar New York gegaan. ‘Een bijzondere stedentrip, maar dat is een 12,5-jarig jubileum ook. Bovendien ben ik er een voorstander van om je successen te vieren als dat kan. Maar de trip had ook zeker een educatief karakter.’ Mirjam: ‘We wilden ook gaan bekijken hoe de vastgoedmarketing in een stad als New York werkt. Onze telefoonnummers 088 makelaar en 088 taxatie zijn uiteindelijk ook een geleende Amerikaanse uitvinding. We hebben heel veel gebouwen gezien daar, zo waren we onder andere in het Regus-kantoor in het Chrysler Building. Een fenomenaal kantoor dat, puur door zijn locatie, enorm gewild is. Verder hebben we fietsen gehuurd om alle architectuur te kunnen bekijken.’ Erik vertelt: ‘We vielen tijdens onze fietstocht middenin een optocht van etnische minderheden. We zagen onze kans schoon om op een lege Avenue of the Americas midden op de weg te rijden. Ik voelde me net de president. Dat was wel één van de hoogtepunten van onze reis.’
 

VERHUIZING 
Er staat IJsselstreek Zakelijk nog een ander hoogtepunt te wachten. Later dit jaar gaat het bedrijf verhuizen naar de Rijnstraat in Woerden. ‘We verwachten in de zomer onze intrek te kunnen nemen. Het is een pakhuis uit 1910, wat qua karakter goed bij ons past. Het heeft bijzondere oude kenmerken maar is ook functioneel. We zitten nog steeds in het centrum, waardoor er veel beweging om ons heen is. We overwegen om een bedrijfsfiets te kopen waarmee we naar bezichtigingen in de buurt kunnen. Ook dat is weer een vorm van nieuwe marketing. Ik heb het gevoel dat we ons plekje wel hebben veroverd in de bedrijfsmatige makelaardij en in de taxatiewereld. We blijven dan gewoon lekker ons ding doen en zien wel wat de toekomst ons brengt. Zolang we proactief en vernieuwend blijven, kunnen we altijd vooraan lopen.

Bron: Lente editie OnderNamen 2019 








 

Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring